Søg

onsdag den 3. oktober 2018

Nyhedsbrev Oktober 2018


Bestyrelsen
AB og EF Asminderødgade 10-16
29. september 2018
Kære andelshavere og ejere i Asminderødgade 10-16
Hvis du er lejer er det vigtigt at du videregiver dette brev til din udlejer. // If you rent an apartment in the building, please give this letter to your tenant, it contains crucial information.
Vi har lige afholdt endnu et bestyrelsesmøde, og da der i disse dage bliver taget nogle store beslutninger, er det på tide med endnu en opdatering på foreningens udfordringer.
Kontaktinformationer på beboere
I forbindelse med bestyrelsens arbejde med de kommende byggesager, skal vi have opdateret vores kontaktliste. Dette så vi let og hurtigt kan komme i kontakt med de enkelte beboer, eksempelvis i forbindelse med at få adgang til lejligheder, når vi skal have byggerådgivere eller håndværkere forbi. Derfor bedes I, i denne uge sende navne, mailadresser og mobilnumre på lejlighedens beboere til bestyrelsen@asmind.dk, hvis lejligheden udlejes skal vi også have lejeres kontaktinfo.
Ventilationssagen
Ventilationssagen (manglende køkkenventilationen i lejlighederne fra stuen og til 4 sal), som der er blevet snakket vidt og bredt om i flere år, er fortsat et presserende emne. Vi har i løbet af det sidste år haft 3 forskellige uafhængige rådgivningsfirmaer ud.
De første to hhv. Peter Jahn og Partners - PJP og Larsen og Søndergaard byggerådgivning - LS kom med to vidt forskellige løsningsforslag, hvorfor vi valgte at kalde et tredje firma ind: Plan1 Arkitekter - P1. P1 kom i fredags med deres egen vurdering af sagen, de er nu i dialog med kommunen om løsningen.
Vi har fra bestyrelsens side valgt at gå videre med P1, samt afslutte samarbejdet med PJP og LS. Denne beslutning er baseret på et behov for en løsning der er hurtig, opfylder kommunens krav og er så billig som overhoved muligt, noget P1 i vores optik bedst har kunnet imødekomme.
Ventilationssagen er presserende, da manglende udbedring vil medføre dagbøder på 12.500 pr opgang, det er derfor vigtigt at vi hurtigt får godkendt og påbegyndt byggeriet.

Bygningens ve og vel.
Som del af en bæredygtig vedligeholdelse af vores bygning, har vi ligeledes bestilt en Drift og vedligeholdelsesplan hos P1. Planen er en systematisk gennemgang af bygningen, og en dertilhørende 15 års prioriteringsliste ift hvad der skal udbedres hvornår.
I praksis betyder dette at P1 indenfor de næstkommende uger, skal inspicere bygningen inklusiv inde i selve lejlighederne, dette vil I høre mere om fra P1 selv.
Planen er en måde, at undgå andre “ubehagelige bygge overraskelser” i fremtiden, men derimod på forhånd at forebygge og vedligeholde bygningen, så den står mange år endnu.
Vandskadesagen
Vi er opmærksomme på at nogle af 4 sals lejlighederne har problemer med en voksende vandskade i lofterne. Vi vil som en del af drift og vedligeholdelsesplanen selvfølgelig få vurderet vandskaderne og fundet årsagen til dem.  Det er dog ikke en første prioritet for foreningen lige nu, da ventilationssagen desværre er mere økonomisk presserende.
Såfremt at det kan betale sig at få udbedret vandskaden sammen med ventilationen, søger vi i bestyrelsen at gøre dette.
Huslejestigninger
For at finansiere ventilationssagen og begynde at spare op til vedligeholdelse af bygningen, vil det blive nødvendigt med huslejestigninger. Præcis hvor store disse vil blive er endnu uvist, det præcise estimat vil først kunne beregnes efter Drift og Vedligeholdelsesplanen er lavet og en finansieringsmodel er opstillet af vores administrator.  
Andelskronen og Bygningens værdi
Bestyrelsen har afsøgt alle muligheder ift de udfordringer vi står over for, dette blandt andet en ekstern vurdering af bygningen. Hvis foreningen ikke kunne finansiere vedligeholdelse og udbedring af fejl, har vi undersøgt hvad bygningen kunne sælges for - såfremt man nedlagde foreningen. Vurderingen blev lavet på baggrund af vores økonomi, samt opslag i BBR og byggerapporter. Vurderingen var gratis og på ingen måde bindende, men blev udelukkende undersøgt for, at vi som bestyrelse kunne fremvise alternativer til jer beboere.
Vurderingen blev udført af erhvervsmægler og valuar Jesper Rasmussen.
Jesper Rasmussen vurderede til vores store overraskelse at vores bygning ikke er mere end 85 - 90 millioner værd. Da vores lån på nuværende tidspunkt er på 89 millioner, har vi derfor ikke mere friværdi at låne i.
Vi har rådført os med boligadvokat: Kønig Advokater om denne information har nogen betydning for andelskronen, det har den ikke. Vi kan fortsat vælge at sætte andelskronen efter anskaffelsesværdien af bygningen, som vi hidtil har gjort.
Det betyder dog, at lejlighederne fremover ikke må sælges uden at køber gøres opmærksom på bygningens egentlige værdi. Derudover betyder det, at vi som forening ikke går over til valuarvurdering, da det udelukkende ville betyde et stort fald i andelskronen
I forhold til at optage et lån til ventilationssagen, skal vi informere banken om vores egentlig værdi, hvorvidt det er muligt for os, at optage et lån nogetsteds, er vi ved at undersøge. Vi er dog positive omkring dette.
Såfremt at vi kan låne til ventilationssagen, er salg og dermed nedlæggelse af foreningen derfor ikke en relevant mulighed.
Denne situation gør det kun endnu mere nødvendigt, at vi begynder at spare op til vedligeholdelse, da det potentielt fremover ikke vil være muligt at låne penge til byggeri.
Ekstraordinær Generalforsamling
Alt denne information er selvfølgelig en stor mundfuld. Vi er fuldt opmærksomme på, at det kan være både overraskende og bekymrende at læse hvilke udfordringer vi står overfor. Vi håber at bestyrelsens gennemsigtighed vil øge alles interesse i foreningens ve og vel.
Vi indkalder snarligt til en ekstraordinær generalforsamling. Her vil det endelige forslag til udbedring af køkkenventilationen, Drift og Vedligeholdelsesplan samt finansieringen af disse blive fremført og skal til afstemning. Den præcise dato for generalforsamlingen, samt indkaldelse hertil kommer snarest.
For at imødekomme så mange spørgsmål som muligt inden generalforsamlingen, inviterer bestyrelsen til “Åbent hus og kage” hos Bo Østerkjerhuus 12, 5 sal. Datoen for dette kommer, ligesom dato for generalforsamlingen, så snart vi ved mere fra P1.
Her vil det være muligt at stille alle spørgsmål til bestyrelsen om alt det ovenstående og selvfølgelig alt det løse.
For ikke at blive lagt ned af mails, beder vi jer om ikke at sende spørgsmål, men i stedet at dukke op til mødet. Vi glæder os til at se jer.
Som sædvanlig vil dette brev og andre nyheder være tilgængelige på bloggen: http://asminderodgade.blogspot.com/

Med venlig hilsen fra bestyrelsen i AB og EF
Christina Thomasen                            Olivia Nielsson                Rune Kirk Møller           
Bo Østerkjerhuus                                Neil Gallagher