Søg

onsdag den 23. januar 2019

Nyhedsbrev januar 2019


Kære beboere,
Vi håber at I er kommet godt ind i det 2019. Det bliver et år med mange ændringer for vores foreninger.
Vi vil gerne takke jer for jeres opbakning, tålmodighed og forståelse for den situation vi befinder os i! Her får I et lille overblik over hvor vi står i år, og hvad I kan forvente at der skal ske.

1. 
Løsning på ventilationssag til behandling ved kommunen.
Ventilationssagen har fyldt meget i bestyrelsens arbejde i 2018, da taglejlighederne ikke kan godkendes til beboelse før denne er løst. Kort fortalt har kommunen bedt os om at genetablere ventilation i andelslejlighedernes køkkener, samt at forbedre ventilationssystemet i samme lejligheders badeværelser.
Plan1 har på vegne af vores foreninger indsendt et løsningsforslag til kommunen. De har ikke kunne finde tegn på et tidligere ventilationssystem i køkkenerne, og det er derfor ikke muligt at genetablere sådan et system. Samtidig vil de opdatere udsugningsventilationen til badeværelserne, rense systemet og opdatere badeværelsesventilationerne til nye lydløse ventilationer, der automatisk tænder ved fugt.
Dette er forslaget der er under behandling ved kommunen. Vi har i bestyrelsen hørt at denne behandlingstid kan tage mellem 2 uger og et halvt år.  

2. 
Forhandlinger med banken
En godkendelse fra kommunen sætter gang i anden del af vores plan.
For Andelsforeningen har vores administrator SWE kontakt til banken, og har forklaret dem vores situation. Banken har sidenhen været ude at vurdere vores ejendom, og vil bruge denne vurdering, samt svaret fra kommunen til at fastslå om de vil hjælpe os.
Som vi skrev i efteråret 2018, har vi af ejendomsmægler fået vurderet ejendommen til en værdi på omkring 85 mio. kr. Dette ligger under vores gældsniveau. Det er derfor vigtigt at vi har en god dialog med banken, og får overbevist dem om, at vi er værd at investere i. Til trods for hvordan det ser ud lige nu.
Her vil vores vedligeholdelsesplan også spille ind. Den er udarbejdet af Plan1, og vil sikre værdien af ejendommen og vores lejligheder i fremtiden.
Beboerne i ejerforeningen skal selv ud og finde finansiering af ovenstående. Bestyrelsen forsøger at finde gode tilbud fra banker, men grundet den lille størrelse af foreningen, kan vi ikke garantere at finde et bedre lån end ejerens egen bank. I vil høre mere når vi modtager en godkendelse fra Kommunen, da vi først der kender beløbet.

3.  
Løsning godkendes på ekstraordinær generalforsamling
Først når vi har en godkendt løsning fra kommunen og et godkendt budget fra banken, vil vi indkalde til en ekstraordinær generalforsamling. Her vil vi få de forskellige rådgivere ud og forklare hvordan de ser på vores situation, hvordan løsningen bliver, og svare på spørgsmål. Målet med denne generalforsamling er at godkende banken og kommunens plan.

4. 
Løsning implementeres
En godkendelse fra generalforsamlingen, sætter gang i planen. Det vil sige at I kan forvente håndværkere i og omkring bygningen i løbet af 2019.

 5.
Hvis løsning ikke godkendes ved kommunen
Der er en risiko for at kommunen holder fast i installation af et ventilationssystem i køkkenet. Hvis dette sker, arbejder vi med en løsning der er mindst invasiv i både andels- og ejerlejlighederne. Vi har ikke fået den fulde løsning forklaret endnu, da vi stadig satser på plan A.
Men rent visuelt vil det medføre et firkantet rør fra køkkenet på tværs af gangen i lejlighederne til venstre. Røret går over til det lodrette rør i det første værelse på venstre hånd.  I lejlighederne til højre vil der indføres et lignende rør fra emhætte til lodret rør der løber til højre for køkkendøren.
Som sagt er dette plan B, så det er kun hvis det bliver relevant at denne løsning bliver uddybet.
Trin 2-4 kan først ske når kommunen har godkendt et løsningsforslag.

6. 
Hvis løsning ikke godkendes på generalforsamling
Et nej til planen på generalforsamling betyder at vi skal starte forfra. Det er derfor vigtigt for bestyrelsen, at vi har jer alle med ombord.
Hvis I har nogle spørgsmål, bekymringer eller ønsker, vil vi meget gerne vende dem med jer, før den ekstraordinære generalforsamling. Vi planlægger at holde et åbent hus-arrangement før generalforsamlingen for at imødegå dette, og sikre den bedste løsning for alle.

7.
Sagsanlæg mod tidligere administrator
Til sidst skal det nævnes at vi har stævnet vores gamle administrator. Vi kan ikke sige meget om sagen, men vi synes at I skal have overskrifterne. Det drejer sig om den gamle byggesag, der stadig plager os med blandt andet ventilationssagen. Da daværende entreprenør ikke levede op til sin kontrakt med foreningen, anbefalede gammel administrator at der skulle indgås et forlig med entreprenør. Entreprenør gik konkurs, og vi fik 125.000kr til at udbedre vandskader, gamle stigstrenge (vandrør), ventilationssag, forkerte nedløbsrør mm. Havde daværende administrator anbefalet at lade byggeskadeforsikringen håndtere sagen, ville alt der lige er nævnt være dækket af forsikringen ved konkurs af entreprenør.
Dette danner grundlag til stævning af tidligere administrator, for dårlig rådgivning.
Det skal siges at vi ikke ville gå videre med sagen, hvis vi og vores advokater ikke synes, at der er noget at gå efter. 

Vi håber at de ovenstående 7 punkter kaster lys over hvor vi er i processen, og hvordan vi forventer, at 2019 kommer til at se ud. Forhåbentligt går trin 1 hurtigt, men vi kan ikke love noget.
Der er flere der har skrevet og spurgt om de kan gøre noget for at fremskynde processen. Vi i bestyrelsen vil sætte utroligt stor pris på, at kommunen ikke bliver ringet op af alle beboere i bygningen. Det vil ikke fremskynde processen, og vil højst sandsynligt lede til mere frustration. Selvom det er svært, og selvom vi ved, at I gerne vil videre med eventuelt salg af lejlighed, er det bedste vi kan gøre lige nu at være tålmodige. Vi har Plan1 til at stå for kontakten til kommunen, og vi søger for at de lægger det rette pres på processen.
Hvis man er i en situation hvor man skal videre nu, det kan eventuelt være at flytte sammen med kæresten, flytte ind i en ny ejerlejlighed, eller job i udlandet, kan man fremleje sin lejlighed i op til et år. Det eneste der kræves er at fremlejen og kontrakten bliver godkendt af bestyrelsen. Hvis I står i sådan en situation, send et udkast af fremlejekontrakten til bestyrelsen, og så vil vi kigge på den hurtigst muligt.
Til sidst har vores vicevært tilbudt at erstatte de rodede dørtelefoner med faste TH og TV skilte. Han ringede og fortalte at vores rodede dørtelefoner irriterer ham så meget, at han vil gøre det meget billigt. Enten er det rigtigt, eller også er han en overbevisende sælger. Uanset, har bestyrelsen takket ja til tilbuddet, og I kan allerede se resultatet. Vi håber at I kan lide den lille forandring.
I må have en rigtig god januar! Tag gerne fat i os hvis I har spørgsmål, tvivl eller bekymringer.


Med venlig hilsen
Bo, Rune, Neil, Olivia og Christina