Kære beboere,
Vi håber at I er kommet godt
ind i det 2019. Det bliver et år med mange ændringer for vores foreninger.
Vi vil gerne takke jer for
jeres opbakning, tålmodighed og forståelse for den situation vi befinder os i!
Her får I et lille overblik over hvor vi står i år, og hvad I kan forvente at
der skal ske.
1.
Løsning på ventilationssag til behandling ved
kommunen.
Ventilationssagen har fyldt
meget i bestyrelsens arbejde i 2018, da taglejlighederne ikke kan godkendes til
beboelse før denne er løst. Kort fortalt har kommunen bedt os om at genetablere
ventilation i andelslejlighedernes køkkener, samt at forbedre
ventilationssystemet i samme lejligheders badeværelser.
Plan1 har på vegne af vores
foreninger indsendt et løsningsforslag til kommunen. De har ikke kunne finde
tegn på et tidligere ventilationssystem i køkkenerne, og det er derfor ikke
muligt at genetablere sådan et system. Samtidig vil de opdatere
udsugningsventilationen til badeværelserne, rense systemet og opdatere
badeværelsesventilationerne til nye lydløse ventilationer, der automatisk
tænder ved fugt.
Dette er forslaget der er
under behandling ved kommunen. Vi har i bestyrelsen hørt at denne
behandlingstid kan tage mellem 2 uger og et halvt år.
2.
Forhandlinger med banken
En godkendelse fra kommunen
sætter gang i anden del af vores plan.
For Andelsforeningen har
vores administrator SWE kontakt til banken, og har forklaret dem vores
situation. Banken har sidenhen været ude at vurdere vores ejendom, og vil bruge
denne vurdering, samt svaret fra kommunen til at fastslå om de vil hjælpe os.
Som vi skrev i efteråret
2018, har vi af ejendomsmægler fået vurderet ejendommen til en værdi på omkring
85 mio. kr. Dette ligger under vores gældsniveau. Det er derfor vigtigt at vi
har en god dialog med banken, og får overbevist dem om, at vi er værd at investere
i. Til trods for hvordan det ser ud lige nu.
Her vil vores
vedligeholdelsesplan også spille ind. Den er udarbejdet af Plan1, og vil sikre
værdien af ejendommen og vores lejligheder i fremtiden.
Beboerne i ejerforeningen
skal selv ud og finde finansiering af ovenstående. Bestyrelsen forsøger at
finde gode tilbud fra banker, men grundet den lille størrelse af foreningen,
kan vi ikke garantere at finde et bedre lån end ejerens egen bank. I vil høre
mere når vi modtager en godkendelse fra Kommunen, da vi først der kender
beløbet.
3.
Løsning godkendes på ekstraordinær generalforsamling
Først når vi har en godkendt
løsning fra kommunen og et godkendt budget fra banken, vil vi indkalde til en
ekstraordinær generalforsamling. Her vil vi få de forskellige rådgivere ud og
forklare hvordan de ser på vores situation, hvordan løsningen bliver, og svare
på spørgsmål. Målet med denne generalforsamling er at godkende banken og
kommunens plan.
4.
Løsning implementeres
En godkendelse fra
generalforsamlingen, sætter gang i planen. Det vil sige at I kan forvente
håndværkere i og omkring bygningen i løbet af 2019.
5.
Hvis løsning ikke godkendes ved kommunen
Der er en risiko for at
kommunen holder fast i installation af et ventilationssystem i køkkenet. Hvis
dette sker, arbejder vi med en løsning der er mindst invasiv i både andels- og
ejerlejlighederne. Vi har ikke fået den fulde løsning forklaret endnu, da vi
stadig satser på plan A.
Men rent visuelt vil det
medføre et firkantet rør fra køkkenet på tværs af gangen i lejlighederne til
venstre. Røret går over til det lodrette rør i det første værelse på venstre
hånd. I lejlighederne til højre vil der
indføres et lignende rør fra emhætte til lodret rør der løber til højre for
køkkendøren.
Som sagt er dette plan B, så
det er kun hvis det bliver relevant at denne løsning bliver uddybet.
Trin 2-4 kan først ske når
kommunen har godkendt et løsningsforslag.
6.
Hvis løsning ikke godkendes på generalforsamling
Et nej til planen på
generalforsamling betyder at vi skal starte forfra. Det er derfor vigtigt for
bestyrelsen, at vi har jer alle med ombord.
Hvis I har nogle spørgsmål,
bekymringer eller ønsker, vil vi meget gerne vende dem med jer, før den
ekstraordinære generalforsamling. Vi planlægger at holde et åbent
hus-arrangement før generalforsamlingen for at imødegå dette, og sikre den
bedste løsning for alle.
7.
Sagsanlæg mod tidligere administrator
Til sidst skal det nævnes at
vi har stævnet vores gamle administrator. Vi kan ikke sige meget om sagen, men
vi synes at I skal have overskrifterne. Det drejer sig om den gamle byggesag,
der stadig plager os med blandt andet ventilationssagen. Da daværende
entreprenør ikke levede op til sin kontrakt med foreningen, anbefalede gammel
administrator at der skulle indgås et forlig med entreprenør. Entreprenør gik
konkurs, og vi fik 125.000kr til at udbedre vandskader, gamle stigstrenge
(vandrør), ventilationssag, forkerte nedløbsrør mm. Havde daværende
administrator anbefalet at lade byggeskadeforsikringen håndtere sagen, ville
alt der lige er nævnt være dækket af forsikringen ved konkurs af entreprenør.
Dette danner grundlag til
stævning af tidligere administrator, for dårlig rådgivning.
Det skal siges at vi ikke
ville gå videre med sagen, hvis vi og vores advokater ikke synes, at der er
noget at gå efter.
Vi håber at de ovenstående 7
punkter kaster lys over hvor vi er i processen, og hvordan vi forventer, at
2019 kommer til at se ud. Forhåbentligt går trin 1 hurtigt, men vi kan ikke
love noget.
Der er flere der har skrevet
og spurgt om de kan gøre noget for at fremskynde processen. Vi i bestyrelsen
vil sætte utroligt stor pris på, at kommunen ikke bliver ringet op af alle
beboere i bygningen. Det vil ikke fremskynde processen, og vil højst
sandsynligt lede til mere frustration. Selvom det er svært, og selvom vi ved,
at I gerne vil videre med eventuelt salg af lejlighed, er det bedste vi kan
gøre lige nu at være tålmodige. Vi har Plan1 til at stå for kontakten til kommunen,
og vi søger for at de lægger det rette pres på processen.
Hvis man er i en situation
hvor man skal videre nu, det kan eventuelt være at flytte sammen med kæresten,
flytte ind i en ny ejerlejlighed, eller job i udlandet, kan man fremleje sin
lejlighed i op til et år. Det eneste
der kræves er at fremlejen og kontrakten bliver godkendt af bestyrelsen. Hvis I
står i sådan en situation, send et udkast af fremlejekontrakten til
bestyrelsen, og så vil vi kigge på den hurtigst muligt.
Til sidst har vores vicevært
tilbudt at erstatte de rodede dørtelefoner med faste TH og TV skilte. Han
ringede og fortalte at vores rodede dørtelefoner irriterer ham så meget, at han
vil gøre det meget billigt. Enten er det rigtigt, eller også er han en
overbevisende sælger. Uanset, har bestyrelsen takket ja til tilbuddet, og I kan
allerede se resultatet. Vi håber at I kan lide den lille forandring.
I må have en rigtig god
januar! Tag gerne fat i os hvis I har spørgsmål, tvivl eller bekymringer.
Med venlig hilsen
Bo,
Rune, Neil, Olivia og Christina