Kære beboere i AB og EF Asminderødgade 10-16
Hermed en status på byggeprojektet.
Entreprenøren har arbejdet på taget siden i sommers.
Taget et blevet revet ned og det indledende arbejde er påbegyndt.
I processen er der dog sket det, at i takt med at der åbnes op i
byggekonstruktionen er der kommet ny viden om de faktiske forhold i
bygningen. I den forbindelse er der desværre blevet fundet nogle ting,
som vores byggerådgiver siger er problematiske i en grad, hvor vi som
forening er pålagt at udbedre.
Det gælder blandt andet en manglende brandsikring i bygningen, som
udgør en fare for beboerne. Derfor er vi pålagt at renovere det.
Derudover har det vist sig, at altanerne i AB ud mod gaden skal udskiftes.
Der er tale om altaner, der blev etableret ved bygningens opførsel i 1906
og sidst blev vedligeholdt i 1951. I dag er jernet i altanerne ved at
degradere, hvilket skaber nedstyrtningsfare. Derfor er vi ved lov
forpligtet til at udskifte altanerne. Der er forskellige optioner herfor.
Parallelt hermed har der været en forsinkelse i projektet, som skyldes
at de spær vores ingeniør i udgangspunktet havde beregnet måtte laves om.
Det har taget noget tid for at lave nye tegninger og få bestilt spær i nogle
andre dimensioner end oprindeligt planlagt. Nu har vi fået leveret de nye
spær og forventer at arbejdet snart genoptages. De ekstra arbejder og
forsinkelsen betyder at tidsplanen bliver forsinket.
Konsekvensen af alt dette er desværre, at der kommer en ekstraregning
til foreningen. Det er rigtig ærgerligt. Desværre står vi i den situation, at der
er tale om forhold som vi er lovmæssigt forpligtede til at udbedre. I bestyrelsen
gennemgår vi alle udgifter løbende og er der, hvor vi kun fokuserer på ting
der er ‘need to do’. Alt hvad der er ‘nice to do’ allokerer vi ikke penge til.
Meromkostningen betyder at vi skal ud og optage mere lån i banken. Vores
økonomiske rådgiver er allerede i indledende dialog med banken herom.
Yderligere lån betyder desværre, at andelskronen vil falde og at der vil
komme huslejestigninger. For ejerne på femte sal kommer der en
regning de også skal betale. Fordelingen af udgifter følger fordelingstallet
som angivet i vedtægterne.
De samlede lån der er i AB vil stadigvæk blive tilbagebetalt på 10 år.
Det betyder, at når byggeprojektet er færdigt, så vil andelskronen igen
stige for hvert kvartal, der afdrages på lånet. Andelskronen vil være
tilbage til normalen efter de ti år. Det vil i den periode være muligt at
udleje sin lejlighed i perioden på ti år, såfremt det kunne være et ønske.
Såfremt der er yderligere forslag til, hvordan vi kan skabe fleksibilitet for
den enkelte beboer er vi meget modtagelige over for at høre, hvilket ideer der kunne være.
Hvilke beløb det konkret drejer sig om kan vi desværre i dag ikke sige
helt præcist. Vores økonomiske rådgiver er ved at opstille et mere detaljeret budget.
Men på grund af dødsfald i hans nærmeste familie har han desværre ikke
kunne sende os det i dag. Vi følger løbende op og vender tilbage med mere
detaljerede informationer så hurtigt som muligt.
På generalforsamlingen vil projektet og dets økonomiske konsekvenser
bliver gennemgået med deltagelse af både vores byggerådgiver (Plan 1)
og vores økonomiske rådgiver fra vores administrator (Svend Westergård).
Derefter vil det fremlagte projekt blive sendt til afstemning.
Mvh.
Bestyrelsen