Til andelshaverne i
A/B Asminderødgade 10-16
Indkaldelse
På bestyrelsens skal jeg hermed indkalde til ordinær generalforsamling i
Andelsboligforeningen Asminderødgade 10-16
mandag d. 6. maj 2019 kl. 17.30
- 18.45
Nørrebrohallen, lokale 1,
Nørrebrohallen, lokale 1,
I henhold til vedtægterne har
generalforsamlingen følgende dagsorden:
Dagsorden:
- Valg af dirigent.
- Bestyrelsens beretning.
- Forelæggelse af årsregnskab og eventuel
revisionsberetning samt godkendelse af årsregnskabet.
- Forelæggelse af drifts- og
likviditetsbudget til godkendelse og beslutning om eventuel ændring af
boligafgiften, herunder fastsættelse af andelskronen.
- Forslag.
a.
Bestyrelsens forslag til vedtægtsændringer
- Valg.
a.
Valg af formand for 1 år
Christina Thomasen – genopstiller
b.
Valg af op til 2 bestyrelsesmedlemmer
Neil Gallagher – genopstiller
c.
Valg af suppleanter
- Valg af revisor
- Gennemgang af vedligeholdelsesplan v/
Kasper Rasmussen, Plan 1
- Eventuelt.
Forslag, som
ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden i hænde senest 8
dage før generalforsamlingen. Et forslag kan kun behandles på en
generalforsamling, såfremt det enten er nævnt i indkaldelsen eller
andelshaverne ved opslag eller på lignende måde senest 4 dage før
generalforsamlingen er gjort bekendt med, at det kommer til behandling.
Er der spørgsmål til, hvordan forslag stilles, kan administrator
kontaktes pr. e-mail på ssb@swe.dk
Såfremt De er forhindret i
at deltage i generalforsamlingen, bedes De give fuldmagt til Deres ægtefælle, et
myndigt husstandsmedlem eller en anden andelshaver jf. vedtægernes § 23 stk. 5.
Det bemærkes, at en andelshaver dog kun kan afgive én stemme i henhold til
fuldmagt. Fuldmagt vedlægges.
Med venlig hilsen
Sven Westergaards Ejendomsadministration A/S
Soffi Bonde
ejendomsadminsitrator
F U L D
M A G T
Ifølge
vedtægterne kan en andelshaver give fuldmagt til sin ægtefælle, et myndigt
husstandsmedlem eller en anden andelshaver jf. vedtægernes § 23 stk. 5
Navn
(Blokbogstaver).............................................................................................
Andelsboligens adresse.............................................................................................
bemyndiger herved

Navn:……………………………………
Adresse:…………………………………

Myndigt husstandsmedlem:
Navn:……………………………………
Adresse:…………………………………

Anden andelshaver:
Navn:……………………………………
Adresse:…………………………………
til at repræsentere mig og
stemme på mine vegne på den ordinære generalforsamling onsdag d. 6. maj 2019 i
A/B Asminderødgade 10-16
København, den ________2019
........................................................................
Andelshavers underskrift
2. Bestyrelsens Beretning
Kære beboere.
Velkommen til dette års
ordinære generalforsamling. Det er jo ikke længe siden, at vi sidst mødtes, men
der er alligevel sket en del.
- Ibrugtagningstilladelse.
Efter 3 arkitektfirmaer, 2 administratorer og en hel del forskellige
bestyrelser er hele bygningen nu lovlig til beboelse. Det kommer efter, at
Københavns kommune har godkendt vores ansøgning omhandlende ventilationen
i bygningen. Løsningen udmunder i en restaurering af
badeværelsesventilationen i alle lejligheder fra 1 - 4 sal, til gengæld er
kravet om køkkenventilation frafaldet. Ny badeværelsesventilation, betyder
bedre indeklima samt færre lydgener fra ventilationen.
- Drift
og Vedligeholdelse, som I nu snart har hørt mange gange, har vi i
foreningen fået gennemgået bygningen og lavet en plan for vedligeholdelsen
de kommende 15 år. Startende i år, vil der være større og mindre projekter
som skal sørge for at vedligeholde bygningen. I år er det en af de “store”
år, med renovation af facaden og vinduerne. Kasper fra Plan1, vil gennemgå
vedligeholdelsesplanen senere, hvor I kan stille spørgsmål.
- Sagsanlæg,
er stadigvæk undervejs. Vi har møde med advokaterne efter påske og i vil
derfor blive opdateret mere dybdegående til generalforsamlingen eller i
det efterfølgende referat.
- Huslejestigningerne
stigningerne blev stemt gennem til den ekstraordinære generalforsamling.
SWE havde udregnet en stigning svarende til 21%. Desværre har der været
misforståelser om udgangspunktet. I vores forening, udregnes huslejen jvf.
vedtægterne ud fra det oprindelige indskud i lejlighederne, da andelsforeningen
blev dannet, ikke ud fra antal m2 lejlighederne er. Dette skulle selvfølgelig
også gøre sig gældende efter huslejestigningen. Desværre havde SWE begået en
fejl. Fejlen er nu rettet, d. 1.5 blev i derfor indkrævet det korrekte beløb
svarende til 21%, modregnet det beløb i blev trukket for meget d. 1.4.
Huslejestigningerne skal dække både for lånet til renovation de kommende 2
år, men også spare op fremadrettet til renovation de efterfølgende 13 år. Lånet
vil blive betalt af på 10 år.
- Varme aconto, I februar blev der
sendt opkrævning ud fra SWE angående varmeregnskabet fra 2018 og
regulering af a conto fremover ud fra forbruget. Disse var ved en fejl sat
alt for højt. Fejlen blev efterfølgende rettet af SWE, I burde derfor nu
være reguleret, så aconto stemmer med jeres tidligere forbrug.
- Ulovlig udlejning i foreningen,
ifølge vedtægterne må man ikke fremleje sin andel uden tilladelse fra
bestyrelsen. Dette er også gældende efter de nye vedtægter som vi stemte
igennem ved den ekstraordinære generalforsamling. Fremlejen skal godkendes
af bestyrelsen på baggrund af en række årsager, der er opsummeret i §10.
Tidligere har det også været forbudt at udleje sin andel i kortere
perioder på udlejnings platforme, f.eks Airbnb. Bestyrelsen fremsætter i
dag et forslag der modificerer dette, så det fremover vil være tilladt at
fremleje sin lejlighed i begrænset omfang.
Såfremt man fremlejer sin andel uden tilladelse fra bestyrelsen er det
grundlag for eksklusion. Da vi åbner op for salg af andele efter i dag, vil
bestyrelsen sammen med SWE begynde at følge vedtægterne og indsamle
lejekontrakter fra andelshavere. Vi har allerede nu oplevet en stor støtte fra
andelshavere ift at vi har modtaget en masse lejekontrakter som vi også har godkendt.
Vi er rigtig glade for samarbejdsviljen fra jer.
- Åbnes for salg. I 2018, blev der
lukket for salg i foreningen, dette skyldes at andelskronen ikke svarede
til vores egentlige værdi. Vi blev som ny bestyrelse opmærksomme på, at
anskaffelsesværdien som vi bruger til at fastsætte andelskronen ud fra,
var højere end en eventuel valuarvurdering. Dette kombineret med, at et
ukendt beløb skulle lånes til at udbedre ventilationssagen blev det
besluttet at der skulle pauseres for salg af andele.
Stop for salg af lejlighederne sker for at sikre, at vi ikke som
bestyrelse, og I ikke som potentielle sælgere, sælger en lejlighed, som har en
falsk for høj værdi. Vi har I bestyrelsen gennem hele forløbet, været rådgivet
af Kønig Advokater. Da vi nu har en pris og finansiering på plads for
ventilations projektet, kan vi forhåbentligvis åbne op for salg af lejligheder
igen. Vores andelskrone vil selvfølgelig være påvirket af det nye lån vi har
taget for at renovere, men fortsættes stadigvæk efter anskaffelsesværdien. Vi
har aftalt med Kønig advokater, at vi tilføjer en skrivelse til
salgsmaterialet, hvor vi gør køber opmærksom på, at bygningens egentlige værdi
ikke er svarende til anskaffelsesværdien, så længe køber er informeret er det
lovligt for jer at sælge jeres lejligheder.
- Penge under bordet. Vi er blevet
gjort opmærksomme på, at der florerer rygter om, at vi i foreningen og i
bestyrelsen accepterer at man ved køb af lejligheder betaler penge under
bordet. Dette er ikke tilfældet. Bestyrelsen tager på det kraftigste
afstand fra dette, som er ulovligt. Hvis det opdages, at der er blevet
betalt penge under bordet, vil det blive meldt til politiet.
- Venteliste. Vi har fra bestyrelsens side valgt, at der fra 1/7 vil blive indført en ekstern venteliste i foreningen. Dette er ud over at være økonomisk fordelagtigt (folk betaler for at være skrevet op), også for at gøre besværet for sælgere mindre. Vi har i de sidste par måneder, oplevet en del bekymring fra beboere, hvorvidt andelene kan sælges, når der åbnes for salg igen, da bestyrelsen får en del henvendelser angående en venteliste, kan vi forhåbentligvis sikre at dette ikke bliver et problem. Ydermere håber vi, at folk på ventelisten “følger med” på vores blog, og dermed er orienterede om foreningens situation og dermed både bliver “aktive” andelshavere og ikke bliver “snydt/overraskede” ved køb af en lejlighed. Ventelisten er sat til at starte d. 1.7 for at de andelshavere, der har haft købere stående klar til når der åbnes for salg igen, har mulighed for at sælge til disse.
- Parknet. Vi vil minde alle om, at det er muligt at tilmelde sig
Parknet da foreningen er tilmeldt dette. WIFI koster 68kr/måned og TV fås
fra 87kr. Vi er blevet opmærksomme på, at alle beboere ikke vidste at det
var en mulighed. For fremtiden, vil vi når andelslejlighederne sælges,
sende en informationsskrivelse ud til de nye andelshavere hvor dette
blandt andet angives.
- Dørtelefoner, bestyrelsen er i gang med at indhente tilbud på at få
repareret alle defekte dørtelefonen på en og samme tid. Vi har noteret
alle jer, der henvendte sig, ned så i bliver kontaktet når vi har et
tilbud.
- Postkasserne, hører til under lejlighederne og er ikke et
fællesanliggende for foreningen ift vedligeholdelse. Vi vil dog opfordre
alle til rent faktisk at vedligeholde og tømme dem, så de som et minimum
ikke irriterer jeres naboer!
- Barnevogne/ Skrald i opgange, det er helt forståeligt at folk skal
have plads til deres barnevogne, men gamle barnevogne der ikke længere
bruges og skrald hører ikke til i opgangene! Det er brandfarligt, og i
tilfælde af brand kan det koste liv, at der står ting som ikke hører til i
opgangen. Vi vil på det kraftigste opfordre jer til at transportere det på
genbrugspladsen hvor det hører til!
- Sommerfest, der har været snak om en potentiel sommerfest for
foreningen. Dette ville være for at ryste os sammen og måske finde ud af
hvem det er der spiller på blokfløjte i foreningen? Hvis der er interesse
for et sådant arrangement, vil vi sørge for at det bliver arrangeret.
3. Årsrapport 2018
Ligger i fanen
Årsrapporter til højre
4. Budget 2019
Ligger i fanen budgetter
til højre
5. Vedtægtsforslag angående korttidsudlejning
På baggrund af debatten ved ekstraordinær
generalforsamling, blev det aftalt at bestyrelsen ville starte en proces
angående vedtægt om airbnb/ anden korttidsudlejning.
Bestyrelsen foreslår følgende vedtægt, se
nedenfor, og indtil d. 28 April, vil det være muligt at kommentere på
vedtægten, på denne måde håber vi at kunne imødekomme og omfavne hele
foreningen og de forskellige interesser fra andelshavere.
§10.4
Udlejning via Airbnb er tilladt, såfremt
andelshaver overholder følgende reglement.
- Andelshaver skal have fast adresse i andelen, og
skal have boet der minimum ½ år før udlejning tillades
- Udlejningsperioder skal minimum være af 3 dages
varighed, og må sammenlagt maksimalt udgøre 3 uger pr kalenderår.
- Bestyrelsen skal førend udlejning orienteres med:
a.
Kontaktoplysninger på lejer, samt andelshaver
b.
Hvor mange lejere der kommer
c.
Hvor længe lejen varer
- Andelshaver skal senest 1 uge forud for udlejning, hænge en seddel op i opgangene med information om antal gæster, hvor længe de bliver boende og kontaktinformation, herunder telefonnummer på andelshaver
- Lejere skal præsenteres for en kopi af
foreningens husordenen, specielt med fokus på musik og støj mellem 22.00
og 08.00 ikke er tilladt.